Definisi Corak
-susunan motif sama ada secara teratur, terancang atau bebas. Dua jenis corak iaitu corak terancang dan corak tidak rerancang.
Corak Tidak Terancang
Motif
-sama ada rupa/bentuk asas dalam rekaan/gubahan.
-Ia drpd motif,flora,fauna,geometrical & organik.
Corak Tradisi
-corak yg mempunyai motifnya tersendiri dan mempunyai
nama2 tertentu yg berunsur tradisi. Cth: Corak bunga buluh , Corak pucuk rebung, Corak bunga kiambang.
Corak Terancang
- guna motif yg disusun dgn teratur & dlm susunan tertentu.
- motif menghasilkan corak yg ada pelbagai jenis susunan,seperti penggunaan garisan grid dlm penghasilan corak.
Contohnya, Kolam yang dihasilkan oleh kaum india.
Contohnya, Kolam yang dihasilkan oleh kaum india.
Kolam Rangholi (Rangholi Coalam)
Kolam Titik (Pulli Coalam)
Corak Tidak Terancang
-dihasilkan secara bebas tanpa mpunyai motif tertentu.
-dihasilkan dgn cara, merenjis,meniup, mengayak,menggolek dll
- contoh: Corak teknik cerminan , Corak teknik pualaman, Corak cetakan tali, Cetakan daun, Corak tiupan Corak stensilan
JENIS-JENIS MOTIF DALAM MEMBUAT CORAK DAN REKAAN
Motif boleh didapati daripada;
i. Rupa atau bentuk daripada alam ciptaan Tuhan Contohnya, Buah mangga ,Daun Siti Fatimah, Bunga teratai, Bunga mawar
ii. Bentuk asas spt persegi, bulat,bujur, segitiga & geometri.
iii. Bentuk dari bahan buatan manusia
iv. Rupa atau bentuk angka dan huruf
v. Rupa atau bentuk kraf tradisional
2.1 Corak
tidak terancang secara:
2.1.1
Pualaman
Inilah corak
yang telah dihasilkan menggunakan teknik pualaman Anda boleh
menggunakan corak ini sebagai pembalut buku,penanda buku dan sabagainya!
Sebuah talam
untuk diisikan air sepenuhnya.Cat minyak akan dititiskan mengikut citarasa
sendiri.Guna berus atau kayu untuk mengacau cat hingga menghasilkan corak yg
dikehendaki!Tangkupkan kertas lukisan atau kertas katrij ke atas permukaan
cat/air (dalam talam) dan angkat,jemur!
Bahan/ Warna
untuk hasilkan corak pualaman...
2.1.2 Tiupan
2.1.3
Titisan (Cara-cara menghasilkannya-RPH Tahun 1)
2.1.5
Renjisan dan percikan (Klik Disini)
Susunan berselang seli
Susunan batu-bata
Susunan bertimbal
Susunan bertindih
Susunan beralun
Susunan berpusat
CORAK TERANCANG- JENIS-JENIS SUSUNAN DALAM CORAK DAN REKAAN
Susunan ulang sekata
Motif diulang berurutan dlm baris & lajur yg sama- mhasilkan corak yg menarik.
Ia mgunakan garisan grid sbgai panduan.
Susunan berselang seli
Motif disusun berselang-seli antara motif ruangan kosong.
Garisan grid membantu mhasilkan corak yg menarik & teratur.
Susunan batu-bata
Moti disusun berurutan pada baris/lajur yg sama.
Motif seterusnya disusun antara pertemuan
dua motif yang sebelumnya
Susunan bertimbal
Motif diwujudkan secara cerminan.
Motif kelihatan dlm posisi yang bertentangan.
Susunan bertindih
Motif yg sama disusun bertindih/bertindan sehingga mbentuk corak yg menarik.
Susunan beralun
Motif kelihatan berombak dlm bentuk garisan yg sekata/tidak.
Motif terdiri drpd motif yg sama/berbeza.
Susunan berpusat
Motif berpunca drpd satu titik tengah yg dikembangkan.
Motif dihasilkan dlm btk bulatan,segi4,hexagon,oktagon dan sebagainya.
2.2 Corak terancang secara:
2.2.2 Catan
2.2.3
Cetakan
2.2.4 Capan
2.2.5
Lipatan dan guntingan
LIPATAN DAN GUNTINGAN SENI INDIA (INDIAN PAPER ART) - Klik Disini
Paper Garland - Indian Arts (Click Here)
PAPER ROSE TUTORIAL (CLICK HERE)
2.2.6 Resis
2.2.8
Kaligrafi
Bidang ini
membolehkan murid mengenali dan mengkaji pelbagai corak dalam alam dan
kehidupan seharian. Bahagian ini menegaskan kegiatan mengenal motif dan
olahannya untuk menghasilkan rekaan corak tertentu. Kegiatan ini memberi
peluang kepada murid membuat rekaan corak tidak terancang, corak terancang dan
juga corak tradisional dengan teknik tertentu. Aspek apresiasi hasil kerja
diadakan sebagai satu proses pembelajaran. Kegiatan ini boleh dilakukan dalam
pelbagai cara seperti pergerakan, peragaan dan lakonan.
TUJUAN
MEMBUAT CORAK DAN REKAAN
Perlakuan
1. Memilih
serta menyesuaikan warna untuk tujuan tertentu.
2. Mengenal
& mbezakan pelbagai bentuk asas.
3. Msuaikan
jenis garisan dlm mhasilkan ciptaan.
4. Memilih
& mdapatkan benda2 utk dijadikan bhn mhasilkan
gubahan seni.
5. Mlukis
mikut sifat semulaja sesuatu benda
6. Mmilih
jenis bhn yg diperlukan dlm kegiatan pdidikan seni.
7. M’olah,
mubahsuai &mgunakan bahan.
8. Mgenal
unsur corak yg tdapat di persekitaran.
9. Mbezakan
jenis corak tertentu.
10.
Mggunakan baneka jenis bhn & alat utk mbuat corak.
11. Mengatur
corak.
12. Mencipta
sesuatu karya seni yg digemari.
13.
Mbuat penerokaan & ekperimentasi motif & warna dlm mcorak.
14. Mpunyai
pengamatan yg tajam & meningkatkan daya koordinasi
Mata & tangan yg baik utk mhasilkan karya seni.
15. Mlatih
kebiasaan utk mcipta dgn teratur & mberi phatian terperinci
ciptaan tersebut.
Persepsi
1.
Menyedari prinsip seni reka spt imbangan, harmoni, kadar banding, penegasan,kepelbagaian,kesatuan,kontra dalam pghasilan
corak
2. Meningkatkan daya kreativiti dalam aktiviti mbuat corak & rekaan.
3. Memahami
& menyedari corak alam sekitar
4. Memahami
konsep penyusunan motif dlm mcorak
5. Menyedari
adanya corak dlm palatan kegunaan harian
6. Menyedari
adanya pkaitan antara warna &corak
7.
Memperkukuhkan cita rasa terhadap unsur2 seni dlm rekaan yg baik
8. Menyedari
adanya corak tertentu pada sesuatu bahan
9. Menyedari
adanya pelbagai jalinan dlm mbuat corak
10. Menyedari
adanya perkaitan warna & rekaan corak
11. Merujuk
alam semulajadi sebagai sumber idea.
12. Menyedari
& mhargai keadaan psekitaran dlm suasana seni & kaitannya
dgn kehidupan mereka.
13. Menyedari
ptalian ciri2 seni yg tdapat dlm alamsekitar
& mhasilkan
karya yg bharmoni & bmakna.
14. Memberikan
pertimbangan estetika terhadap karya seni.
Pengetahuan
Budaya
1. Mengenal
& mbuatcorak2 tradisional yg mudah
2. Mengenal,
molah, mubahsuai & mgunakan unsur2 corak kraf tradisional
3. Mengenal
& mbuat corak2 yg mpunyai unsur tradisional pd alat kgunaan
harian
4. Mengenal
& mbuat pelbagai corak yg bunsurkan pelbagai corak kraf
tradisional
5. Menghargai,
mgembangkan & mgekalkan unsur2 kebudayaan kebangsaan.
KEPENTINGAN
MEMBUAT CORAK &REKAAN
1.
Mencantikkan bahagian atau permukaan luar sesuatu objek
2. Corak
sebagai elemen hiasan
3. Corak
sebagai nilai estetik
RUMUSAN
1.
Reka corak didefinisikan sebagai suatu bentuk kreativiti artistik
yg dapat mmenuhi kperluan domain kognitif, psikomotor & afektif
2. Reka
corak terancang & tidak terancang mewujudkan kesan tampak yg
berbeza tetapi memerlukan kemahiran, kesedaran & pengetahuan seni
utk menghasilkannya.
3. Mencipta
reka corak melibatkan proses latihan berfikir yg berhubung
dengan asas rekaan & prinsip rekaan.
4. Reka
corak terdapat dlm seni bina, hiasan dalaman, lanskap, kraf dll
DEFINISI
CETAKAN
Cetakan
ialah proses terapan blok/plat.
Proses melibatkan
penciptaan plat mhasilkan pelbagai imej.
Kesan
permukaan yg dicetakdilakukan ke atas bahan2 spt:- linoleum,
styrofoam, logam, kadbod dll.
Blok/plat
cetakan disediakan dgn memotong, mengguris, etching,
&
melukis.
Dakwat
diletakkan ke atas blok/plat tersebut dgn pelbagai teknik.
Kertas
dicetak dgn cara menekap keatas blok melalui gosokan tangan / mgunakan mesin cetak.
Cetakan
mempunyai keistimewaan keana dapat menghasilkan beberapa keping hasilan yg sama
disebut edisi.
Sejarah
Cetakan
Bermula pada
3000 SM apabila cetakan timbul telah dihasilkan oleh org Sumeria dgn salinan
imej kulit kerang di atas tanah liat yg bbtk 4segi. Teknik cetakan kayu paling
awal muncul di Negara China pd kurun ke8.
Cetakan
bkembang di Eropah thn 1418 utk mencetak rekaan pd kain.
Cetakan
dikembangkan utk kegunaan pendidikan, keagamaan,propaganda
&
tekstil utk pakaian.
Cetakan
berwarna diperkenalkan pda kurun ke-15 Masihi
Di Malaysia,
cetakan bermula dgn mencetak kain batik sarung.
Umumnya,
cetakan dibahagikan kpd :-
cetakan
timbulan, benaman, cetakan planograf dan cetakan stensil, saringrafi/Sutera
Saring.
Cetakan blok
kayu buatan tangan muncul pada abad ke7 Masihi
Industri
cetakan mono blok kayu buatan tgn berkembang di Barat abad-14
Di Malaysia,
cetakan kayu diguna utk mencetak kain sarung (kain terap
hitam)
sebelum kaedah lilin dari Jawa diperkenalkan.
Kini,
Industri cetakan yg mgabungkan teknik canggih melalui pembantuan perisian
komputer .
TOKOH
CETAKAN
Edvard Munch
(1863 – 1944)
Edvard Munch
dilahirkan di Loten, Norway pada 1863.
Beliau
pelukis catan aliran ekspresionisme.
Karyanya
lebih berfokus kpd figura manusia.
Hasil karya
beliau, The Kiss (1902), The SickChild’ (1886),
‘The Frieze of Life’(1892), The Blue Raider.
Redza
Piyadasa (1939)
Dilahirkan
Kuantan, Pahang 1939.
Tahun 1958
mdapat pendidikan seni d Maktab Perguruan
Brinsford Lodge, England.
Tahun
1962diMPerguruan Ilmu Khas, KualaLumpur.
Pd 1963 –
1967 melanjutkan pengajian Hornesy College of Art,London.
Pd 1975–1977
Menuntut University of Hawaii, Amerika Syarikat.
Pensyarah
seni Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.
“Keluarga
Baba” merupakan salah satu karyanya yg agung.
JENIS-JENIS
CETAKAN
Cetakan
Timbulan (Relief)
Proses
mbuat cetakan dgn meletakkan dakwat atau warna pada permukaan tapak cetakan yg
biasanya terdiri drpd blok kayu/lino.
Hasil
permukaan acuan mrupakan imej yg terhasil di permukaan kertas.
Contoh
cetakan ialah:
a) Cetakan
Kayu , b) Cetakan Lino, c) Cetakan Kolograf d. Cetakan Kolaj
Cetakan
Stensil atau Skrin
Cetakan
memerlukan kain sutera yg direnggangkan diatas pemidang kayu.
Cetakan
Sutera Saring/Stensil ada beberapa kaedah iaitu:-
a) Kaedah
Potongan Kertas Pendua, b) Kaedah Filem Leker
c) Kaedah
Skrin Foto
Cetakan
Lithografi / Planograf / Cetakan datar
Cetakan
ini mgunakan blok batu kapur sebagai blok persembahan imej. Teknik yg
digunakan ialah teknik penolakkan minyak dgn air.
Kekalisan
antara air & minyak mhasilkan cetakan seakan lukisan pensil.
Cetakan
dibuat mgunakan mesen cetak.
2.3.4
Cetakan Benaman ( Intaglio )
Cetakan
benaman dakwat atau warnanya didalam ukiran turisan yg akan menjadi imej.
Merupakan
proses membuat cetakan melalui cara mengukir pd plat
Logam/kayu
& meletakkan dakwat/warna ke dlm hasil turisan. Contoh ialah:-
a) Kaedah
Turisan, b) Kaedah Gurisan Asid , c) KaedahAkuantin
d) Kaedah
Mesotin
Cetakan
Gurisan Asid
Cetakan asid
pertama kali awal kurun 16 .
Selepas asid
diketahui boleh digunakan utk mengguris imej ke dlm kepingan logam.
Rembrandt
Van Rijn, Francisco Goya dan Pablo Picasso adalah antara artis
yg
menggunakan teknik ini.
Corak
gurisan yg dihasilkan diatas permukaan logam yg telah disapu
dgn sejenis
bahan yg kalis asid.
Gurisan
dibuat dgn jarum etching diatas permukaan logam.
Mesin
digunakan utk menghasilkan cetakan jenis ini.
Cetakan Kayu
Kaedah yg
paling awal.
Muncul d
China kurun ke8.
Berkembang
ke Eropah 1418m utk mencetak rekaan pd kain.
Kemudian,
dikembangkan utk kegunaan pendidikan, keagamaan, propaganda & tekstil utk
pakaian.
Cetakan
berwarna diperkenalkan kurun15M.
Manakala
kurun16, cetakan muncul & mencapai status sebagai satu bentuk seni yg
penting dgn pghasilan karya Albrecht Durer &karyawan Eropah.
DiMalaysia,cetakan
bermula dgn mencetak kain sarung mudah & murah.
Cara &
teknik sama dgn cetakan lino.
Perbezaannya
hanya cetakan Kayu mgunakan kayu yg kesan cetakannya berair manakala cetakan
lino mgunakan lino kesannya yg licin.
Permukaan
kayu yg berira ini membawa kesan
yg tersendiri yg menarik.
Cetakan Lino
Kaedah &
proses sama dgn cetakan kayu iaitu kaedah cetakan timbul.
Bezanya
hanya imej yg hendak dicetak diukir dgn pahat pengukir di
atas lino
manakala kaedah cetakan kayu ukiran dibuat diatas blok kayu.
Cetakan
Lithografi
Cetakan
dicipta pd 1798 oleh Aloys Senefelder.
Pada
1890an,cetakan ini telah muncul dlm karya yg penuh artistik, iaitu dlm btk
warna oleh Piere Bonnard & Henri de Toulouse Leutrec.
Juga
dikenali sebagai cetakanPlonografi
Cetakan
datar mgunakan blok batu kapur sbgi blok persembahan imej.
Teknik yg
digunakan teknikpenolakan minyak dgn air.
Kekalisan
antara air & minyak dpt mhasilkancetakanseakan
lukisan
pensil.
Cetakan
dibuat mgunakan mesin cetak.
Cetakan
Sutera Saring
Juga
dikenali sebagai cetakan stensil & sarigrafi.
Ia
memerlukan kain sutera (organdi) yg diregangkan pada pemidang.
Imejnya
dihasilkan melalui keratan kertas pendua, filem leker/skrin foto.
Ia mgunakan
sekuji utk menyapu dakwat/warna diatas pmukaankertas.
Beberapa kaedah
ialah:
a) Kaedah
potongan kertas pendua, b) Kaedah Filem leker
c) Kaedah
Lilin,
d) Kaedah Sutera Saring
Cetakan
Stensil Kaedah Potongan Kertas Pendua
Kaedah yg
paling ringkas & mudah.
Sediakan
sebuah pemidang skrin.
Lukis &
gunting imej atas kertas pendua.
Semasa
mencetak, letakkan imej yg telah dipotong diatas kertas permukaan dasar yg
hendak dicetak.
Pemidang
skrin diletakkan diatasnya sebelum dituangkan dakwat/warna. Gunakan sekuji utk
mratakan warna diatas pemidang skrin.
Angkat
perlahan pemidang skrin.
Biasanya
imej yg dipotong terlekat pada belakang pemidang skrin.
Cetakan
tidak boleh mhasilkan edisi yg banyak kerana kertas pendua yg dipotong itu akan
lembap & menyebabkan dakwat/warna terkeluar.
Cetakan
Stensil Kaedah Filem Laker
Langkah1
Sediakan
lakaran imej. Kemudian lukis imej pd muka belakang filem leker
Langkah2
Potong &
keluarkan bhgn2 yg hendak didakwatkan /diwarnakan dgn pisau pemotong
NT. Filem leker ini mpunyai dua lapisan. Satu lapisan
berlilin & satu lapisan kertas biasa.
Bahagian yg
dipotong ialah bahagian yg berlilin.
Langkah3
Setelah
selesai mgeluarkan bhgian yg ditembusi dakwat/warna, kertas filem leker itu
diletakkan dibawah pemidang yg telah tersedia dgn kain sutera. Kemudian,
digosok dgn seterika elektrik yg sederhana panas.
Semasa
mggosok, bhgian yg berlilin (leker) akan melekat pada
pemidang,
sementara kertas biasa(lutsinar) bolehlah ditarik
keluar.
Kerja ini
hendaklah dilakukan dgn berhati2 hati.
Langkah4
Kemudian,gamkan
bhagian tepi leker dgn pepenjuru kertas.
Setelah
selesai, pemidang filem leker boleh digunakan utk
mencetak.
PROSES
MENCETAK CETAKAN LINO
ALAT &
BAHAN UNTUK CETAKAN KAYU & LINO
a) Warna
lino, b) Kertas, c) Sudu, d) Berus,
e) Blok Kayu,
f)
Lino, g) Penahan h) Pahat, i) Penggelek
Kertas
keras, papan lapis, pisau pemotong, pembaris, gam digunakan
untuk
membuat alasuntuk cetakan.
Bahan ini
sangat penting dalam proses mencetak kerana ia dapat
Mbantu &
memudahkan kita membuat tindihan warna yg kedua.
LANGKAH1
Membuat
lakaran & mengukir diatas lino.
Pastikan
bahagian yg dibuang tidak akan menerima warna
LANGKAH2
Blok lino
disapu dgn dakwat lino.
Pastikan
sapuan warna rata utk mdapatkan kualiti cetakan yg bmutu & kemas.
Warna cerah
digunakan utk lapisan pertama.
LANGKAH3
Blok lino
diletakan di atas penahan kemudian letakkan kertas diatasnya.
Pastikan
arah & kedudukan yg betul mengikut sukatan yg ditelah
dibuat pada
penahan. Ini ntuk memudahkan proses tindihan warna yg
seterusnya disamping
menjaga mutu &kekemasan hasil cetakan.
Dengan
mgunakan sudu gosok berhati2 hati diatas kertas tadi.
Gosokan
hendaklah rata dan tidak terlalu kuat.
LANGKAH4(TINDIHAN
WARNA KEDUA)
Blok Lino
dicuci kemudian diukir semula
Ulang
langkah dua, & tiga.
Pastikan
kedudukan kertas diatas blok lino sama dgn corak pertama.
Warna yg
lebih gelap digunakan utk tindihan kedua.
LANGKAH5
Hasil
cetakan digantung utk mengeringkannya
CETAKAN
MGUNAKAN BAHAN ALAM (CETAKAN KENTANG)
Bahan:Kentang,
warna air dan kertas
Alatan:Gunting,pisau,berus
dan span
Langkah1
Potong
kentang kepada dua bhgian.
Bentuk corak
di permukaannya dgn mgunakan pisau.
Sapukan
warna dipermukaan kentang yg telah siap dibentuk coraknya.
Bentukkan
aliran corak yg sesuai dgn mencetak dipermukaan kertas.
Corak yg
telah siapdigunakan sebagai penghias baling dan sebagainya
Resis
Resis
ialah teknik menghasilkan lukisan atau reka corak dengan menggunakan
bahan-bahan yang tidak bercampur antara satu sama lain
seperti cat air dan cat minyak, cat air dan lilin & sebagainya yg boleh
dikatakan sebagai proses penolakan warna.
SEJARAH AWAL
Sejarah
munculnya industri batik tidak dapat dipastikan dgn tepat.Ia merupakan
hasil seni yang telah lama wujud. Sebagai
buktinya artifak batik berusia lebih 2000 tahun pernah ditemui di beberapa
tempat di Asia dan Timur Tengah. Penggunaan
batik didapati telah tersebar dengan meluas
di kepulauan Jawa, Indonesia sebagai hobi kaum wanita. Perkataan
batik (sebutan bateek) dikatakan terbit dari perkataan Jawa. Di Malaysia
batik dipercayai bermula pada abad ke 15 Masihi. Lukisan
batik di kalangan masyarakat Melayu dikatakan bermula dgn penggunaan ubi kentang
sebagai alat pengecap.Pada tahun
1920an, penggunaan lilin telah diperkenalkan oleh pengusaha- pengusaha
batik di Kelantan dan Terengganu. Ianya
merupakan perintis kepada sejarah perkembangan batik negara.
Tokoh-tokoh Batik
Chuah Thean
Teng berasal dari Fukien, China dan berhijrah
ke Malaya pada tahun 1932
&menetap di Pulau Pinang sejak 1936. Kecenderungan
beliau thadap batik lukis merupakan satu proses asimilasi seni budaya yg
dialaminya.Beliau
merupakan generasi pertama & pelopor catan batik di Malaysia
Contoh karya
beliau, Malaysia Life Batik dan Two Women And The Cow.
RESIS
MENGGUNAKAN BATIK TULIS
Kaedah
membatik ini mggunakan alat canting yang diisikan dgn lilin cair untuk melukis atau
mcanting di atas kain. Cara
mewarnanya menggunakan berus seperti kaedah
melukis cat air. Batik ini
biasanya digunakan untuk membuat pakaian,catan,
alat-alat hiasan & sebagainya.
ALAT DAN
BAHAN
1.Lilin
2.Resin
3.Pewarna
4.Soda Ash
5.Sodium
Silikat
6.Canting
1. Canting
mempunyai pelbagai rupa & bentuk samada mpunyai satu corong atau banyak
corong. Perbezaan saiz adalah untuk fungsi2 tertentu.
Corong halus
untuk melilinkan isen, sementara corong besar utk mbentuk pola asas corak.
2. Pemidang
kayu untuk meregangkan kain.
3. Berus
PelbagaiSaiz utk menyapu warna, sodium silikat atau lilin.
4.Periuk /
kuali digunakan utk memasak lilin.
5. Dapur
6. Tempat
mencelup kain & merebus kain.
7. Jemuran
8.
Bahan Campuran Lilin: lemak binatang digunakan utk melembutkan lilin
supaya aliran lilin tidak tersekat & tidak pecah.
9. Pewarna
reaktif & campuran remazol/primazin (pewarna reaktif)
Urea/sodaash.
10. Bahan
pemati warna –sodium silikat.
11. Bahan
pencuci–sodaasli,serbuk sabun/soda ash.
12.Kain–jenis
kain yg sesuai kain kapas,poplin,rayon,drill,lawan
Cotton
shirting, lawan Unitika danvoile.
Corak
Terancang- Mencorak dengan menggunakan ICT
Download
Hasil karya (Klik Disini)
Corak Tidak Terancang (Klik Disini)
terima kasih tuan
ReplyDeleteMemang bermanfaat untuk kegunaan pembaca dan bagus.
ReplyDeleteterima kasih
ReplyDelete